#Wilamowice Mówią

Jak pewnie wiecie (a tym, którzy nie wiedzą polecamy wpis „Etno-projekt w Wilamowicach – krótka relacja”), w sierpniu tego roku ekipą złożoną z uczestników poprzednich edycji Etno-projektu, odwiedziliśmy Wilamowice. Teraz – zgodnie z obietnicą – zapraszamy wszystkich do Wilamowic, gdzie podczas wydarzenia #Wilamowice Mówią pokażemy rezultaty naszej pracy. Zatem widzimy się 21 listopada o 16:30 w OSP Wilamowice!

pasek

Read more

Projekt 5: Skrzynia Wianna

Nazwa projektu „Skrzynia wianna”  mówi nam o tym, do kogo może on być skierowany.  Nie powie jednak, jak dawny zwyczaj gromadzenia panieńskiego posagu w skrzyni przełoży na współczesną rzeczywistość autorki projektu.

Aplikację przygotowały: Marta Paszko (etnologia), Ewa Prajsnar (programowanie) oraz Marta Woszczyna (grafika).

calosc preview  „Skrzynia wianna” to aplikacja na Androida pomagająca w przedślubnych przygotowaniach. Przyszłe panny młode mogą do niej wpisać datę swojego ślubu, aby w odpowiednich odstępach czasu otrzymywać porady, inspiracje i ciekawostki nawiązujące do tradycyjnych zwyczajów.

Read more

Projekt 3: Tryjer

Kolejny projekt to tajemniczo brzmiąca nazwa pewnego urządzenia – Tryjer.

Projekt stworzyli: Robert Wąs (programowanie), Marcin Zalewski (etnologia), Kamil Korolczuk (grafika)

Tryjer to aplikacja, która ma ożywić unieruchomiony eksponat napotkany w magazynach Muzeum Etnograficznego w Krakowie – separator nasion lnu, stworzony przez pomysłowego wynalazcę ludowego.  Narzędzie w interaktywny sposób prezentuje jego  zasady działania i obsługi.  Jest wynikiem fascynacji ludową myślą techniczną i innowacyjnością. Ucząc zasad funkcjonowania urządzenia autorzy chcieli także przybliżyć codzienność jego twórców. Read more

Projekt 2: Etno-cudaki

Kontynuując prezentację projektów, powstałych w rezultacie tegorocznych warsztatów „Etno-projekt 2.0″, zapraszamy do zapoznania się z niewielką grą „Etno-cudaki”.

Projekt stworzyli: Katarzyna Dubeltowicz (etnologia), Małgorzata Pawlak (grafika) oraz Wojciech Bińka i Jakub Jankiewicz (programowanie).

baner_nazwa

Etno-cudaki to internetowa gra pozwalająca stworzyć własną postać opartą na elementach stworów z ludowej demonologii. Wystarczy wejść na stronę, wybrać tułów obrazujący jeden z czterech żywiołów, a następnie przenieść na niego wybrane części ciała zaprezentowanych stworów – Mamuny, Południcy, Domowika, Borowego i Swiecnika. Aplikacja powstała, by zachęcić do nowego spojrzenia na ludowe opowieści oraz do szukania w nich inspiracji.

Read more

Projekt 1: Codziennik

Rozpoczynamy prezentację projektów, które powstały jako rezultat tegorocznej interdyscyplinarnej wyprawy.

Na pierwszy ogień idzie Codziennik, przygotowany przez: Alicję Soćko-Mucha (etnografia), Paulinę Białkowską (grafika), i Martę Ratkiewicz (programowanie).

 

pory roku

 

 

To wielokulturowy kalendarz opowiedziany przez czwórkę dziecięcych bohaterów: Jankę, Lubę, Samuela i Dżamila. Wszyscy mieszkają w Polsce dwudziestolecia międzywojennego, choć różni ich kultura i religia. Dzieci opowiadają o obchodzonych świętach, ale też swojej codzienności.  Ważnym elementem projektu są ilustracje, które pomagają nam wyobrazić sobie znaczenie obcobrzmiących słów. Strona przygotowana jest w szczególności z myślą o dzieciach oraz jako materiał edukacyjny.

Read more

Projekt 4: Odwzorowania

Zapraszamy do zapoznania się z projektem „Odwzorowania”.

Jego autorami są: Zuzanna Lelek (etnologia), Michał Prusek (programowanie) i Teresa Wójcicka (grafika).

ekran_1

Odwzorowania to aplikacja, która skłania do refleksji na temat współczesnej tożsamości i zmian, jakie w niej zaszły. Wchodząc na stronę możemy zaznaczyć regiony, z których pochodzą osoby z naszej rodziny, aby w rezultacie otrzymać wzór oparty na regionalnych wzorach haftu.

Read more